Gå til hovedinnhold Gå til hovedmeny

Widding gård: Hjerte for barn og unge

Publisert

Widding gård har et stort hjerte for barn og unge, særlig for dem som trenger det lille ekstra. Nå kan du se vårt budskap på deres eggekartonger.

En bynær gård som tar samfunnsansvar

Widding gård leverer daglig 2000 egg til butikker, restauranter og kafeer i Tromsø. Ekteparet May-Tove Widding og Tor-Gunnar Eliassen driver den bynære gården med stort mangfold. I tillegg til allsidig drift med sau, storfe, poteter, grønnsaker og egg, tar de imot besøk fra barnehager og skoler.

- Vi er en godkjent Inn på tunet-gård, og har hatt mange barn og unge på besøk her på gården. Vi ser hva gårdslivet gjør med barn. Det er mange som sliter, og som ikke har fått de rette mulighetene i livet. Dette er derfor et viktig tema, forteller May-Tove.

Som besøksgård for Inn på tunet tilbyr gårdseierne barn og unge aktiviteter som gir meningsfylt arbeid, mestring, utvikling og trivsel. Det er mange ulike forskningsrapporter og erfaringer som viser positive effekter av denne typen tiltak; å bruke dyr i terapi, arbeide med hagebruke og mestring av konkrete oppgaver på gården. Inn på tunet er tilrettelagte og kvalitetssikrede velferdstjenester på gårdsbruk.

Oppfordrer flere til å ta praten

Som støttespiller til Bufetats landsdekkende kampanje, Tusen spørsmål til de tusen hjem, bidrar Widding gård nå til at behovet for flere fosterhjem blir mer synlig også i nord. De har merket sine eggekartonger med våre etiketter, der vi oppfordrer familier til å ta praten om det å bli fosterhjem. May-Tove og Tor-Gunnar ser det som en flott mulighet til å hjelpe enda flere til en god oppvekst.

- Våre hjerter brenner for at barn og unge skal ha en trygg og god oppvekst, og vi ser det som helt naturlig å bidra der vi kan, sier ekteparet unisont.

Widding gård egg

Nasjonal kampanje

Bufetats nasjonale kampanje har som formål å oppmuntre familier til å ta praten om det å bli fosterhjem. En viktig del av kampanjen er støttespillerne som bidrar med å spre budskapet via deres produkter, tjenester og flater.

Samarbeidet går ut på å synliggjøre behovet for fosterhjem, ved eksempelvis å merke produkter med etiketter som fremmer budskapet til kampanjen.

Finn ditt lokalkontor

Fosterhjemstjenesten der du bor

Oversikt over fosterhjemstjenestene