La barnet styre
La barnet styre mye av samtalen, mens du bekrefter og følger barnets initiativ. Gi rom for å snakke om temaer som barnet er opptatt av, selv om det ikke inngår i din plan for samtalen. Ta gjerne opp først det barnet ønsker å snakke om. Det kan gjøre barnet mer mottakelig for å snakke om temaer som du har planlagt etterpå.
Forklar formålet med samtalen/temaet du tar opp
Forklar barnet formålet med samtalen og temaet du tar opp. Hvorfor er det nødvendig å snakke om dette? Du kan for eksempel si: "Jeg trenger å vite hvordan du har det nå, og derfor skal jeg stille deg noen spørsmål. Så må du spørre meg hvis det er noe du lurer på". Det kan fungere oppklarende for barnet og bidrar til at samtalen henger sammen.
Bruk åpnende kommunikasjon
Hvordan du kommuniserer med barnet vil påvirke hvordan samtalen utvikler seg og hvilken informasjon du får. For å legge til rette for god kommunikasjon, kan du
- etablere god kontakt før du introduserer vanskelige temaer
- gjerne innlede med:
- Jeg kjenner deg ikke, og derfor lurer jeg på ...
- Fortell meg slik at jeg kan forstå hva som skjedde ...
- Jeg vil gjerne høre mer om ...
- Forklar hvordan ...
- stille åpne spørsmål, start med: Hvem, hva, hvor eller hvordan?
- ta utgangspunkt i det barnet forteller, still oppfølgingsspørsmål hvis nødvendig
- unngå ja- og nei-spørsmål for å bekrefte eller avkrefte dine eller andres antagelser
- lytte mer enn å spørre
- være aktivt lyttende: gi nonverbale signaler og korte verbale bekreftelser på at du er oppmerksom på hva barnet forteller deg
- tåle stillhet
- la være å presse barnet til å svare på dine spørsmål
SNAKKE er en kunnskaps- og øvingsportal for å snakke om barn om vanskelige temaer. Portalen er først og fremst rettet mot ansatte i barnehage, skole, skolehelsetjenesten og andre som møter barn, men det kan også være nyttige tips for ansatte. Lenke til SNAKKEmedbarn.no finner du her.
Gi barnet støtte
Gjennom bruk av åpnende kommunikasjon, kan du under samtalen gi barnet støtte og anerkjennelse på flere måter:
- avklar hvilke temaer barnet er opptatt av
- ta utgangspunkt i barnet spørsmål og forklar enklest mulig
- oppklar misforståelser som barnet har
- anerkjenn barnets følelser og reaksjoner
- identifiser hva som kan hindre en god samtale for barnet
Etabler en gjensidig dialog med barnet
Utgangspunktet for samtalene er at både du og barnet trenger både å gi og å motta informasjon. Barnet trenger å snakke om hva som har hendt og hva det har ført til, å spørre om alt det lurer på og ikke forstår, i tillegg til å formidle hva det ønsker videre. Du trenger å formidle viktig informasjon til barnet, samtidig som du trenger å vite hva som konkret har ført barnet til krisesenteret, hvordan barnet opplever situasjonen og hva barnet ønsker videre. Legg derfor opp til at samtalene kan bli en prosess preget av mest mulig gjensidig dialog.
Bruk av materiell
Ha nødvendig materiale tilgjengelig i samtalerommet, som bøker, billedmateriell, filmer, samtalekort eller bruk rollelek. Barnet kan gjerne få en bok hvor det samler fortellinger og tegninger som lages gjennom samtalene. Når barnet opplever at vanskelige erfaringer gjennom samtalene «arkiveres» mellom to permer, kan det dempe det følelsesmessige trykket.
Informasjon som er relevant for en straffesak?
I samtalene kan det komme opp informasjon som kan være relevant for en eventuell straffesak, og barnet skal kanskje til avhør på barnehus. At informasjonen du får håndteres riktig, kan være avgjørende for at barnets fortelling kan brukes som bevis i retten. I slike tilfeller bør du skrive en mest mulig detaljert journal fra samtalen, hvor det kommer klart fram foranledningen for at barnet fortalte.
- Hvilken informasjon fikk barnet før/ved oppstart av samtalen?
- Hva spurte du om?
- Hvordan spurte du?
- Hva fortalte barnet?
- Barnets uttrykksmåte og reaksjoner
Snakk også om positive ting i barnets liv
I samtalene bør også positive ting i barnets liv settes på dagsorden. Det kan for eksempel være ved skolen, venner, familielivet, forholdet til utøver, etc. Når det er fint i familien din, hvordan er det da? Når du har det fint sammen med x (utøver), hva gjør dere da? Hvordan er x da? Dette kan styrke barnets opplevelse av verdi og mestringsfølelse, og være utgangspunkt for å finne mulige løsninger på utfordringene barnet er stilt overfor.
Sørg for en positiv avslutning
Det er viktig å gi barnet en avslutning på samtalen og hjelpe barnet tilbake til her og nå. Avslutt med en en kort oppsummering. Dere kan i fellesskap lese fortellinger som er kommet fram/skrevet eller snakke om tegninger barnet har laget under samtalen.Planlegg neste samtale sammen med barnet. Led barnets oppmerksomhet ut av samtalens tema og inn i det mer dagligdagse som kommer etterpå.
Følg opp barnet etter samtalen
Hvis dere har snakket om krevende temaer, kan du forberede barnet på mulige reaksjoner i etterkant av samtalen. Du kan anbefale barnet å si fra til deg, andre ansatte eller forelder, hvis reaksjonene er sterke. Du kan oppsøke barnet og se an og spørre hvordan det går etter litt tid. Hvis du går fra krisesenteret, kan du be kollegaer ta kontakt med barnet.