Oppfølging etter oppholdet kan være både videre hjelp fra krisesenteret og hjelp fra andre tjeneste og tiltak (krisesenterlove §§ 2 og 4).
Når du og beboeren planlegger flytting fra krisesenteret, er det viktig å kartlegge hvilken støtte og oppfølging hun eller han ønsker og trenger videre. En plan for hva som skal skje etter oppholdet, kan skape forutsigbarhet og bidra til større opplevelse av mestring og trygghet for den utsatte.
Planen bør inneholde svar på følgende spørsmål:
- Hvordan kan brukeren være trygg etter oppholdet? Oppdater sikkerhetsplanen. Les mer om sikkerhet etter oppholdet i kapittel 5.
- Ønsker/trenger beboeren fortsatt hjelp fra krisesenteret? Hvilken hjelp har beboeren behov for (individuell, samtaler, annen type støtte)?
- Trenger beboeren hjelp fra andre instanser, offentlige tjenester og/eller tiltak i regi av frivillige aktører?
- Hvilken tjeneste skal ha hovedansvaret for å koordinere og samordne hjelpen etter oppholdet? Det er viktig at dette er avklart.
- Vil beboeren ha nytte av oppfølging med utgangspunkt i individuell plan?