Gå til hovedinnhold Gå til hovedmeny

International Child Development Programme (ICDP)

ICDP er et forebyggende og gruppebasert program rettet mot foreldre med barn i alderen 0 – 18 år.

Formålet med programmet er å forebygge psykososiale vansker blant barn og unge gjennom å støtte og stryke foreldre og andre omsorgsgivere i deres omsorgsrolle.  

Formålet med programmet er å forebygge psykososiale vansker blant barn og unge gjennom å støtte og styrke foreldre og andre omsorgsgivere i deres omsorgsrolle.  For foreldre som er nye i Norge ønsker man i tillegg å bygge bro mellom foreldrenes tradisjonelle omsorgsverdier og de verdiene de møter i det norske samfunnet. 

Innhold i programmet

ICDP er et enkelt og forebyggende program, og gis i hovedsak i grupper. Gjennom gruppemøtene ønsker man å:

  1. fremme den positive oppfatningen av og holdningen til barnet​, øke empati med barnet og bedre foreldrenes evne til mentalisering 
  2. påvirke omsorgsgiverens forståelse av hvor viktig samhandlingen mellom omsorgsgiveren og barnet er for barnets utvikling​
  3. bidra til å fremme omsorgsgiverens oppfatning av seg selv som kompetent og mestrende. 

Programmet er kultursensitivt og vil kunne tilpasses ulike arenaer og ulike kulturelle kontekster. 

Temaområder

  • Vis at du er glad i barnet ditt
  • Se og følg barnets initiativ
  • Ta del i barnets følelser
  • Gi ros og anerkjennelse
  • Felles oppmerksomhet – felles opplevelse
  • Gi mening til opplevelser
  • Lag sammenhenger
  • Hjelp til selvhjelp
    • Planlegge
    • Støtte
    • Legge til rette
    • Sette positive grenser 

Praktisk og teoretisk informasjon om programmet

Universell/ selektiv

Foreldre og andre omsorgspersoner til barn i alderen 0-18 år.

Programmet gis primært i gruppe, med to veiledere, gjennom 8/12 (standard-/minoritetsversjon) gruppemøter, ca ukentlig. Anbefalt gruppestørrelse er 5 – 10 personer.

I gruppemøtene jobber man med ulike oppgaver individuelt, par og gruppe, med fokus på refleksjon og bevisstgjøring.

Veileder kan viser videoklipp for å skape refleksjon, men møtene er ikke basert på filmmaterialet.

ICDP er laget som et gruppebasert tilbud, og tilbys helst fysisk i grupper. Det kan tilbys digitalt, men veilederne må ha tatt et påbygningskurs. Programmet kan også gis som et individuelt tilbud.

Omtrent 8-12 gruppemøter ukentlig.

Psykologisk kunnskap om barns utvikling

  • Biopsykosiale modellen
  • Nevrobiologi
  • Forskning på tidlig samspill/ tidlig kommunikasjonsforskning
  • Tilknytningsteori og indre arbeidsmodeller
  • Nyere hjerneforskning
  • Mentalisering og empati
  • Kulturforståelse

Kulturpsykologi, ledet samspill, assistert utvikling

  • Krysskulturell forskning
  • Folketeorier om barnet og barnets utvikling
  • Sensitiviserende veiledning.

Pedagogisk plattform

  • Mediasjonsteori/ formidlingsteori
  • Sone for mulig utvikling og ressursorientering / stillas bygging

Implementering

Implementeringsforskning

Alle offentlige tjenester og ideelle organisasjoner kan tilby ICDP. For eksempel

  • Barnehage
  • Skole
  • Helsestasjonen
  • Familievernet
  • Barnevernet
  • Fivillige organisasjoner
  • Trossamfunn

For å bli veielder må man gjennomføre følgende:

Undervisning og veiledning

  • Seks opplæringsdager
  • To eller tre veiledningsdager.

Praksis

  • Lede egen foreldregruppe

Skriftlig krav

  • Skrive logg fra praksisgruppen

Kompetansekrav:

  • Ha minimum tre år høyere utdanning i helse, - omsorgs- eller pedagogiske fag.
  • Være i en relevant arbeidssituasjon.
  • Beherske norsk (B1/B2).

Bufetat har ansvar for å tilby veilederopplæring i alle landets kommuner og opplæringen er gratis.

Dersom kommunen utdanner flere ICDP-veiledere anbefales en kommunal koordinator eller kontaktperson (Se landsoversikt)

En vellykket implementering krever at veiledere får anledning til å holde kompetansen ved like, og avholde ICDP-grupper med jevne mellomrom.

Vanligvis gjennomføres en foreldregruppe over 2-3 måneder.

Det del regner med at det går opp mot 10% av en stilling i de ukene man holder en ICDP-foreldregruppe. Det må regnes noe mer tid under opplæring.

Kommunen bør utdanne minst to veiledere. Dersom det er behov for minoritetsversjonen i kommunen bør man også utdanne veiledere som kan holde denne versjonen.

Bufetat legger til rette for veilederopplæringer i landets fem regioner og arrangerer regionale nettverkssamlinger med faglig påfyll for ICDP-veiledere. Det er et ønske om at veiledere får anledning til å delta på disse regionale nettverkssamlingene for å vedlikeholde kompetansen.

Mange større kommuner har god erfaring med å utdanne egne trenere som kan holde veilederopplæringer og følge opp kommunens egne veiledere.

Bufetat arrangerer treneropplæring årlig og opplæringen er gratis.

Veilederopplæring tilbys gratis.