Hva kan dere få tilskudd til?
Innenfor denne aktivitetstypen kan dere få tilskudd til å etablere, videreutvikle og/eller drive fritidsklubb, ungdomshus eller en tilsvarende åpen møteplass.
En åpen møteplass skal være en sosial arena hvor barn og ungdom mellom 10 og 24 år, uavhengig av bakgrunn, kan møtes jevnlig og delta på like vilkår. En åpen møteplass kan inneholde aktivitetstilbud som matlaging, leksehjelp, ulike former for gruppeaktiviteter, utflukter, workshops, kulturarrangementer med mer.
Selve møteplassen skal være et lavterskeltilbud av åpen karakter. Deltakerne skal ikke trenge å melde seg på i forkant for å være der, det skal være mulig å "stikke innom". For barn og unge som ikke allerede benytter seg av fritidsaktiviteter, kan det å bare "henge" på møteplassen uten å ta del i de organiserte aktivitetene være spesielt viktig.
Videreutvikling av en åpen møteplass kan for eksempel innebære at dere utvider åpningstidene eller aktivitetstilbudet på en eksisterende møteplass med noe nytt. Det kan også innebære å bare søke om midler til investeringer i lokalet og/eller utstyr knyttet til møteplassen, for eksempel oppussing, oppgradering av kjøkken, etablere diskotek eller tilhørende uteplass.
Det skal være voksne til stede som sørger for trygge og gode rammer for møteplassen og aktivitetene som tilbys der.
Dere kan ikke benytte tilskuddsmidler til aktivitet som:
- danner grunnlag for profitt for tilskuddsmottaker eller nærstående part,
- dekker tjenester som allerede er pålagt kommunen eller andre offentlige instanser ved lov (som f.eks. svømmeundervisning, avgifter i tilknytning til Kulturskolen eller tjenester som skal dekkes av NAV),
- stiller krav om kunnskap, politisk ståsted eller religiøs bakgrunn for å delta.
Under denne aktivitetstypen kan dere heller ikke benytte tilskudd til prosjekter som kun innebærer etablering eller oppgradering av et fysisk anlegg alene, for eksempel en ballbinge eller skaterampe i lokalmiljøet. Anlegget må være i tilknytning til en åpen møteplass med ansatte eller frivillige som er til stede i møteplassens åpningstider.
Dere heller ikke benytte tilskudd til ferieturer o.l for enkeltpersoner eller andre tilbud av individuell karakter.
Kriterier
I søknadsskjemaet må dere bekrefte at dere skal:
- etablere, videreutvikle og/eller drive fritidsklubb, ungdomshus eller tilsvarende som skal fungere som en sosial arena hvor barn og unge mellom 10 og 24 år, uavhengig av bakgrunn, kan møtes jevnlig og delta på like vilkår på fritiden,
- sikre at møteplassen har regelmessige åpningstider og et fast tilholdssted eller lokale,
- sikre at møteplassen er et lavterskeltilbud og det ikke stilles krav til forhåndspåmelding eller deltakelse i fellesaktiviteter,
- sikre at møteplassen inneholder mer enn rene aktivitetsgrupper, og at deltakerne har mulighet til å møtes enten for å gjøre forskjellige valgfrie aktiviteter eller bare for sosialt samvær,
- prioritere målgruppen i rekruttering av deltakere og sikre at deltakelse på møteplassen er gratis eller har lave kostnader for målgruppen,
- sikre at voksne ansatte/frivillige ivaretar gode rammer for møteplassen.
Målgruppe
Denne aktivitetstypen retter seg mot barn og unge fra 10 til og med 24 år som står i fare for å havne i utenforskap. Dere kan også inkludere øvrige barn og unge hvis det er hensiktsmessig for å unngå stigmatisering.
Utenforskap handler om å stå utenfor ulike arenaer eller fellesskap i samfunnet. Risikofaktorer for utenforskap kan være:
- å vokse opp i familier med lavinntekt
- manglende sosialt nettverk
- manglende tilknytning til skole/arbeid
- manglende deltakelse i fritidsaktiviteter
Risikofaktorer kan være overlappende eller forsterke hverandre.
Beløp og varighet
Laveste søknadsbeløp er 50 000 kroner per år.
Dere kan søke om tilskudd for en periode på inntil tre år. Tilskuddsåret går fra 1. januar til 31. desember.
Krav til egenfinansiering
Egenfinansiering er økonomiske midler som dere må bidra med inn i prosjektet:
- Frivillige organisasjoner: 5 % av tilskuddsbeløpet per år
- Private aktører: 20 % av tilskuddsbeløpet per år
- Offentlige instanser: 20 % av tilskuddsbeløpet per år
Det innebærer at dere må budsjettere med minimum denne andelen av søknadsbeløpet som egenfinansiering. Egenfinansieringen må fremgå både av budsjettet og regnskapet, og kostnadene skal føres på prosjektets kostnadssted eller prosjektnummer.
Gaver, generelle driftstilskudd og andre midler som organisasjonen disponerer fritt kan regnes som egenfinansiering.
Dere kan for eksempel dekke kostnader til lønn for en som skal jobbe med prosjektet, eller utgifter til strøm eller husleie. Den andelen av disse utgiftene som gjelder prosjektet dere søker støtte til, fører dere opp i budsjettet som egenfinansiering på inntektssiden i budsjettet, og på riktig post på utgiftssiden.
Egenfinansiering inkluderer ikke:
- deltakeravgifter og andre inntekter som kommer som et resultat av selve prosjektet. Disse midlene skal uavkortet gå til å finansiere prosjektet.
- ulønnet frivillig innsats som dugnadsarbeid og lignende.
Hvordan søke?
Navn på søknadsskjema i søknadsportalen:
- For kommuner og bydeler i Oslo: "Søknad – 1 - Kommuner - Hovedsøknad – 2024".
- For frivillige organisasjoner, private aktører og andre offentlige instanser: "Søknad – 2 - Frivillige og private – Ordinær søknad – 2024".
- Hvis prosjektet aktivt skal rekruttere deltakere fra flere kommuner, må dere sende inn én søknad for hver av disse kommunene.
- Prosjekter som rekrutterer deltakere fra hele Oslo, skal knytte søknaden til Oslo kommune sentralt
- For kommunale etater i Oslo med prosjekter som hovedsakelig rekrutterer fra én bydel: "Søknad – 2 - Frivillige og private – Ordinær søknad – 2024"
Bufdir kan avvise eller avslå søknader som er sendt inn på feil søknadsskjema, eller hvis dere søker om feil aktivitetstype.
Søknadsfristen for 2024 har gått ut.
Etter at dere har søkt
Forventet saksbehandlingstid:
Søknader om tilskudd til aktivitetstypene 4-9 Utprøving av arbeidsmodeller, 4-10 Koordinering av lokalt arbeid for inkludering av målgruppen, 4-12 Sentralledd frivillige organisasjoner og øremerkede tiltak er behandlet ferdig. En oversikt over innvilgede søknader er publisert på nettsiden under «Hvem har fått tilskudd».
Søknader som er knyttet til en deltakende kommune og er sendt inn av andre aktører enn kommunen selv, skal rangeres av kommunen. Dette utgjør en viktig del av vårt beslutningsgrunnlag.
Både søknader fra frivillige og private aktører som er sendt inn gjennom kommuner, og kommunenes egne hovedsøknader, kan forvente å få svar i april/mai.
Når vi er ferdige med saksbehandlingen, får dere et vedtaksbrev om innvilgelse eller avslag.
Få dere tilskudd, skal dere levere rapport og regnskap om hvordan tilskuddet har blitt brukt.
Les mer om vurdering, rapportering og tildeling på tilskuddsordningens side.
Kontakt
Tilskuddsavdelingen
Saksbehandlere